Informasjon til våre fastleger

Viktig informasjon om henvisning til spesialist

I henhold til avtalen mellom Den Norske Legeforening og HELFO, er det spesifikke krav til hva en henvisning til spesialist må inneholde. For at vi avtalespesialister skal kunne utføre vårt arbeid innenfor regelverket, ber vi om at følgende tas i betraktning når en henvisning sendes:


1. Henvisningsdiagnose

Henvisningen må inneholde en klar og tydelig diagnose eller grunn for henvisningen. Vi har kun tillatelse til å utrede eller behandle det som er spesifisert i henvisningen. For eksempel kan vi ikke sette inn spiral med mindre det er en del av behandlingen som utredningen krever, eller hvis det spesifikt er bedt om prevensjonsveiledning.


2. Flere problemstillinger

Dersom pasienten har flere problemer som skal utredes (f.eks. menorrhagi og urininkontinens), må dette være tydelig spesifisert i henvisningen. Vi kan ikke utrede tilstander som ikke er inkludert, selv om pasienten selv nevner dem under konsultasjonen.


3. Henvisning for nye problemer

Når utredningen eller behandlingen er fullført, avsluttes henvisningen. Dersom pasienten senere får et nytt helseproblem, kreves en ny henvisning. Vi opplever ofte at pasienter tror de kan bestille time direkte etter en tidligere henvisning, men dette er i strid med regelverket.


4. Pasientens forståelse av regelverket

Det kan være nyttig å informere pasienten om at henvisningen gjelder for spesifikke problemstillinger og ikke gir anledning til å bestille nye timer direkte uten ny henvisning. Dette kan bidra til å unngå misforståelser og frustrasjon både hos pasientene og oss som spesialister.


5. MRSA-status

Hvis pasienten har oppholdt seg utenfor Norden i mer enn seks uker, spesielt i risikomiljøer som helsevesen, asylmottak, barnehjem, eller har hatt visse medisinske inngrep (f.eks. piercing eller tatovering), må MRSA-status avklares før vi kan ta inn pasienten. Dette gjelder også ved kroniske hudlidelser eller bruk av dren/kateter.


6. Manglende oppmøte

Ved manglende oppmøte uten gyldig grunn, vil pasienten få tilsendt et gebyr. Dersom pasienten uteblir for andre gang, vil henvisningen bli avsluttet, og vi sender epikrise til henvisende lege.


For mer inngående informasjon kan man laste ned et informasjonsdokument her